Již v srpnu jsme vám představili novou aplikace Tapito pro volné chvíle. Tento český startup pro vás každý den ručně vybírá ten nejčerstvější obsah z vašich oblíbených médií, které vám zároveň mohou zpestřit vaší zamykací obrazovku.
1. Kdo stojí za celým projektem a kde vznikl nápad TAPITO ?
Nápad vytvořit přehledný agregátor obsahu z nejdůležitějších lokálních médií vznikl na konci roku 2014. Za projektem stojí nadšenci do nových technologií s dlouholetými zkušenostmi z mediálního prostředí. Celý projekt řídí Tomáš Malíř, který se pohybuje na trhu médií a marketingu přes 17 let. Působil mediální agentuře Starcom MediaVest Group, řídil online magazínové vydavatelství Limemedia nebo komunikační agenturu Face Up Media. Druhý ze společníků – Jan Řehák působil jako výkonný ředitel televize Nova nebo dříve v renomovaných mezinárodních mediálních agenturách. Daniel Koliba se pohybuje ve světě mobilních aplikací od začátku existence smartphonů. Studoval grafický design a později působil ve vývoji internetových aplikací.
Na vývoji aplikace se podílí prestižní studio Cleevio Lukáše Stibora, Miroslava Chmelky a Jana Částka.
2. Který krok pro Vás byl nejtěžší při rozjezdu takovéto aplikace?
Nejtěžší bylo asi prvotní rozhodnutí ukončit dosavadní kariéru na řídících postech a vrhnout se do vlastního podnikání. Následně pak nemohu označit některý z dílčích kroků jako těžší nebo lehčí. Kdo startoval byznys na zelené louce ví, jak náročný celý postup je, počínaje finalizací samotného produktu, přes financování projektu, výběr klíčových dodavatelů, samotný vývoj, příprava marketingu až po spuštění. Po něm ale ten pořádný rock´n´roll teprve začíná ☺
3. Jak finančně náročné je vytvořit a také udržet takovouto aplikaci? Hledali jste, či hledáte investory?
Vzhledem k tomu, že nejsme vývojáři, padla podstatnější část připraveného budgetu z vlastních zdrojů právě na programování, které outsourcujeme. Větší část rozpočtu jsme také vyčlenili na marketing. Celý projekt jsme spouštěli jako MVP (minimum viable product) a nyní, po ověření funkčnosti aplikace v reálném provozu začínáme připravovat verzi 2.0, která bude oproti stávající mnohem komplexnější a sofistikovanější s rozsáhlým uživatelským nastavením. Pro urychlení celého procesu investora hledáme, nicméně ekonomika firmy je životaschopná i bez něj.
4. Pokud se nemýlím, jste český startup, který je na světě od letošního roku, jaký progres ze strany medíí zaznamenáváte od počátku po dnešek?
Ve většině případů jsme se setkali s velice kladným přijetím ze strany médií. Fungujeme totiž v symbióze. Tapito zobrazuje titulky a úvodní obrázek článku. Pokud ten čtenáře zaujme a proklikne ho, otevře se prohlížeč a načtou se cílové stránky webu. Provozovatel tak do statistik zaznamená novou návštěvu a případně zobrazí mimo obsah i svou reklamu. Vydavatelsvím tak zdarma přinášíme novou návštěvnost a zároveň posilujeme povědomí o značce titulu, protože je jím každý článek již v náhledu jasně označen.
5. Co vše musí daná média splňovat, aby se mohli komunikovat se čtenáři pomocí Vaší aplikace?
V tuto chvíli spolupracujeme zhruba se stovkou titulů. Snažíme se přinášet čtenářům pouze ten nejlepší obsah z celého českého internetu. Tomu odpovídá i selekce partnerských titulů. Vybrali jsme ty nejzajímavější z každé kategorie. Ne vždy se však jedná pouze o ty nejznámější nebo nejnavštěvovanější. Velice důležitým kritériem je kvalita obsahu daného média. Spolupracujeme i s několika menšími weby nebo blogy, které třeba nemají nejvyšší návštěvnost, ale mezi našimi čtenáři jsou pro svůj originální obsah velice oblíbené.
6. Uvádíte, že aplikace je postavena na nejnovější technologii, pomocí které se Váš software sám zdokonaluje. Co to přesně znamená pro samotné uživatele?
Ano, aplikace již nyní obsahuje algoritmus, který na základě interakcí uživatele dokáže relativně přesně určit, která klíčová slova ho zajímají. V tuto chvíli zatím sbíráme data a v další verzi aplikace budeme schopní prioritizovat články na základě skutečného zájmu uživatelů. Těm se tak bude přednostně zobrazovat konkrétní obsah s tématy, která je v daném období zajímají.
7. Samotná aplikace vypadá na první pohled jako již kompletní, hodláte aplikaci nějak měnit, či rozšiřovat o nějakou novou funkčnost?
Ano, máme za sebou vcelku důležitý update na verzi 1.1., kde jsme zapracovali většinu podnětů od uživatelů za první 2 měsíce provozu. Mezi nejdůležitější změny patří možnost vypnout zobrazování zpráv na zamykací obrazovce nebo přehledné zobrazeni dříve přečtených článků. V další verzi 2.0 plánujeme implementovat možnost zvolit si konkrétní zdroje informací nebo dokonce zvolit i své vlastní. Tím, že feed zpráv chceme do budoucna automatizovat a obsahu bude nepoměrně více, chceme ještě hlouběji pracovat s uživatelskými daty tak, abychom jednotlivým čtenářům zobrazovali pouze relevantní články v rozumném množství.
8. Jaké ambice má projekt do příštích let?
Do konce tohoto roku bychom chtěli atakovat hranici 20.000 aktivních uživatelů. V příštím roce nás také čeká spuštění verze 2.0 a také verze pro iOS. Na konci roku 2016 bychom rádi začali spouštět další jazykové mutaci a akvizovat další země.
Sára Vašková
redaktorka Startupisti.cz