O Web Summitu jste možná slyšeli, a pokud ne, rozhodně stojí za to se o něm doslechnout. Jedná se o každoroční konferenci, která se pořádá od roku 2010 v Dublinu. Až příští rok se místo konání přesouvá do Lisabonu.
Jak již název napovídá, hlavním tématem jsou internetové technologie. Internet již dnes ovlivňuje životy nás všech a postupně zasahuje do stále více oborů čím dál větší mírou. Proto se na akci sejdou lidé z mnoha různých odvětví. Přednášky probíhají na devíti pódiích zároveň (Central, Marketing, Machine, Enterprise, Money, Sport, Fashion, Code, Society, Health, Content, Music a tzv. Startup Univerzity zaměřená na know-how ohledně stavění startupů.) Některé v rámci tří dnů mění zaměření.
Řečníci sdílejí cenné informace nabrané při stavění a řízení již úspěšných firem nebo jako profesionálové ve svém oboru předávají nejnovější poznatky. Zúčastnit se mohou i startupy a to i v raných fázích jako alfa a beta projekty. Prezentující projektů nechávají u stánků nahlédnout pod pokličku všem, kteří mají zájem a získávají tak mnoho cenných kontaktů. Většina lidí přijíždí jako řadoví účastníci hltat novinky, know-how a inspiraci. Všichni mají ale jedno společné. Baví je inovace, pokrok, technologie, komunikace.
Letošní ročník proběhl tento týden 4. – 6. listopadu. Na internetu můžete najít rozhovory i záznamy některých řečníků. Od nás dostanete ochutnávku toho nej, co jsme viděli a slyšeli. Zajímaly nás převážně trendy v marketingu, internetové komunikaci, VR (virtuální realia), AR (rozšířená realita) a příběhy úspěšných lidí.
Zakladatel a CEO společnosti Dell, Michael Dell, hovořil o tom, jaké to je stát již od počátku při růstu dnes obří firmy, která před 32 lety vznikala na koleni u něho v obýváku. Nejvíce ho dnes těší možnosti a služby, které je schopen nabídnout zákazníkům. Co mu ulehčuje cestu, dle jeho slov, je absence strachu z risku, který je v podnikání a řízení každé společnosti potřeba podstoupit, pokud chcete být flexibilní, inovativní a o krok napřed před konkurencí. Jako poselství vzkazuje, že se nemáme bát zakládat a řídit byznysy, ve kterých vidíme potenciál a žít život způsobem odlišným od ostatních, i když budeme dnes za snílky nebo blázny. Taková firma a člověk má totiž největší potenciál něco změnit a udělat něco jinak.
Mike Schroepfer, CTO společnosti Facebook, představil plány na pokrytí internetem špatně dostupné oblasti planety pomocí solárních dronů o velikosti Boeingu, které spolu budou komunikovat pomocí laseru a budou ve vzduchu několik měsíců.
Pochlubil se i umělou inteligencí, která umí poznat co je na fotce, popsat jí nevidomému, zodpovědět mu otázky ohledně jejího obsahu nebo třeba přečíst knihu, pochopit příběh a říci Vám spoiler na který se zeptáte.
Dále ukázal, jak bude vypadat budoucnost vtahujícího zážitku s Oculusem a ovladači ve virtuální realitě, kde budete v blízké budoucnosti moci ve virtuálním prostoru sdílet s kamarády nejen pohyby, ale i výraz ve tváři.
Zakladatel společnosti Oculus VR, Palmer Luckey, hovořil o virtuální realitě, které propadl a její budoucnosti, kdy si budeme moci věci i virtuálně osahat. Ikdyž je to zatím jen myšlenka, říká, že se toho za svůj život určitě dočká.
Půvabná spoluzakladatelka společnosti DAQRI uvedla blízkou budoucnost dělnické a manuální práce s helmou využívající rozšířenou realitu, která zajistí bezpečnost, přesnost, rychlost a efektivitu při práci. Díky vizuálním instrukcím a měřícím přístrojům zabudovaným do helmy. Již jí se skvělými výsledky otestovali v továrnách na výrobu lodí a letadel.
CEO společnosti Linden Lab a zakladatel platformy Second Life nastínil budoucnost uživatelsky tvořeného obsahu, kdy každý může mít vše bez vyčerpání zdrojů planety. Ukázal i krátkou ochutnávku z projektu Sansar, který by měl být představen příští rok jako modernější Second Life.
Probíhala také diskuse o sexu s roboty, citech k nim a negativních dopadech nahrazování vztahů s lidmi těmi s roboty. Ta byla velice podnětná a bohužel také velice krátká na takové téma. Ukázala ale, že s podobnými problémy a střety lidí a robotů se budeme v blízké budoucnosti setkávat čím dál častěji.
Elisa Steele, CEO Jive Software, se rozpovídala o tom, jak vypadá pracovní místo budoucnosti. Nabité technologiemi, se sdílenými prostory pro výměnu nápadů, nástrojů i lidí nejen v rámci firmy.
Spoluzakladatel a CEO společnosti Qualtrics, Ryan Smith, sdílí zkušenosti s transparentním řízením společnosti aneb když šéf ví vše a vrátný také. Takový model si pochvaluje a vidí v něm jeden z důvodů úspěšného růstu firmy. Všichni ví co se děje a cítí se vtaženi do dění ve firmě. Vypadá to, že klasické tajnůstkářství a izolace jsou dnes překonány spoluprací a otevřeností.
Spoluzakladatel společnosti Knyttan spouští projekt tištěného oblečení, které si může koupit každý. Plánuje i spolupráci se značkami, které by nechali zákazníkovi vybrat, kde chtějí mít natištěné logo. Tisk trvá od několika hodin do několika dnů. Kus vám ale zaručeně padne.
Panelová diskuse o definici generace Z, která se narodila do světa, kde je vše možné, informace jsou snadno k dostání, jí se zdravě a neškatulkuje se. Jejich prarodiče byli zaměřeni na plat, který dostávali v práci, jejich rodiče chtějí práci, kde dostanou slušný plat a čas na koníčky. Generace Z chce vydělávat svými koníčky. Tedy tím, co je baví.
Spoluzakladatel společnosti Pixar a prezident společnosti Walt Disney Studios, Ed Catmull, vyprávěl o tom, jak úspěšně řídit kreativní společnost jako Pixar. Jde prý hlavně o to, že se lidé bojí dělat chyby a to je nejvíce brzdí. Musí nechat prostor pro nezdar a mýlky. Největší strach při řízení Pixaru, měl prý z toho, že z něho bude zapšklý stařík, až zestárne. Dle jeho slov se to děje, ale rozhodně na to nevypadal. Hovořil také o tom, jak si společnosti Pixar a Disney pomáhají při problémech briefingy a konzultacemi.
Velice silná byla řeč spisovatele Dana Browna na téma věda versus náboženství. Konkrétně „zabije věda boha?“. Mluvil o tom, že od pradávna lidé vyznávají bohy mezer. Tedy co nedokáží vysvětlit a kde jsou mezery v jejich chápání, nahradí boží vůlí. Dříve to byly například blesky, dnes je to náš význam a existence. Vyslovil úvahu, zda by umělá inteligence, která by neznala svůj původ, vytvořila raději fiktivní příběh o svém stvoření, než aby přiznala, že opravdu neví.
Web Summit není ale jen teorie. Zde je robotická rukavice Nuada, která pomůže ochrnutým s pohyby, vojákům a dělníkům v síle a při sportech uleví prstům a zápěstí.
Vyzkoušet si VR brýle od Oculusu nebo Samsungu bylo nespočet možností. Mohli jste se projet autem, podívat se do ještě nepostavených budov nebo si prohlédnout složité plány strojů ve 3D. Když se vám poštěstilo, mohli jste si vyzkoušet i sdílenou VR od Facebooku, ve které s kamarádem hrajete ping-pong, odpalujete rachejtle nebo střílíte ze zbraní. On může být přitom třeba na druhém konci světa. K vidění byly také 3D tiskárny, drony a podobné hitech vychytávky.
Co nás překvapilo snad ještě více než Oculus, byly děti z programu CoderDojo se svými projekty, které dokázaly představit lépe, než někteří prezentující startupů a možná i řečníků.
Web Summit je událost, na které chcete být. Program navíc večer nekončí, ale přesouvá se do podniků v centru, kde se lidé potkávají v o poznání méně formálním prostředí a je tak prostor k prohloubení vztahů navázaných v průběhu dne.
Jiří Jelínek
redaktor Startupisti.cz