Jak může někdo hledat letenku a hotel na základě částky, kterou za ně chce utratit, a ne jen podle destinace? Co když vím, že chci někam jet a kolik na to mám peněz, ale nevím kam? Stejné otázky si kladl i Ryan Wenger, který seknul se svou prací právníka a založil Wherefor.com (v současnosti 8-členný tým).
Zdá se, že stávající globální distribuční systémy (GDS) jako Travelport, Sabre, Amadeus a NITA nevyhledávají tímto způsobem. Jedná se o backendy, B2B systémy, které pohánějí vyhledávání lokalit, jako třeba Expedia. Jsou založené na vyhledávání destinací a z nějakého důvodu nenabízejí vyhledávání na základě ceny.
Uvědomujíce si tento fakt, Wenger spolu s jeho týmem vytvořil svůj vlastní intelektuální systém, který organizuje a exportuje cestovní výsledky žádaným způsobem. Tato patentovaná metoda neprosí stránky jako Expedia o data. Spolupracuje se společností Travelport a zároveň vytváří novou technologii s vlastním internetovým protokolem.
Když si tak pročítáme tyto novinky, může nás napadnout „počkat, a tohle nikdy nikoho nenapadlo?“ Zdá se, že zatím ne. Ryan Wenger shrnul svou koncepci následovně.
Hráči GDS jsou jako mísy s punčem. Punč je soupis letů a hotelových rezervací. Stránky a nástroje orientované na spotřebitele (jako Expedia) jsou lidé, kteří pijí punč z mísy. Používají k tomu brčka – ale všichni používají stejný typ brček…protože nejsou zaměření na výrobu nových brček. Wherefor vytvořil nový typ brčka, které konzumuje a organizuje obsah (punč) složený z informací o letech a hotelech. To zvládá na základě ceny, ne destinace.
Zní to jako dobrý nápad a mohl by to být cenný nástroj, který obohatí cestovní průmysl a spotřebitele. Patentování svého IP zřejmě pomůže chránit Wherefor od jiných stránek, které by se mohly snažit replikovat tento systém také. Ale realitou je, že tak malá společnost jako Wherefore je pravděpodobnějším terčem akvizic.
Wherefor v současnosti funguje jako webová stránka, protože společnost zatím nevytvořila aplikaci pro iOS nebo Android. Vydělala už 400 tisíc dolarů v konvertibilních směnkách a Richard Bangs (spoluzakladatel společnosti Expedia) sedí v radě poradců.
Nakonec ještě dodáme, že Wherefor zajišťuje také jednodušší financování pro výlety. Takže pokud si nemůžete dovolit třeba 4-denní výlet do Mexico City, můžete rozdělit platbu do 12 měsíců bez jakýchkoli poplatků. I tímto způsobem se společnost snaží snížit cestovní bariéry.
Wherefor zní hodně zajímavě, a pokud udělá velký krok v cestovním průmyslu, který je stále více a více populární, můžeme jí s hrdostí zatleskat.