Moderní financování startupů I.část

Jedna z definic startupu by mohla znít: „Začínající společnost se skvělým nápadem, nadšením, odhodláním, pracovitým týmem a permanentním nedostatkem kapitálu na pořádný rozjezd“. Pokud mě budete někde citovat, nezapomeňte prosím na slovo „pořádný“ před slovem „rozjezd“ ☺

Protože dobře vím, o čem mluvím (náš Penězdroj naplňuje definici startupu do posledního písmene), rozhodl jsem se s Vámi podělit o svoje poctivě nastudované, poctivě promyšlené a poctivě vyzkoušené znalosti a zkušenosti s „moderním“ financováním startupů. „Moderním“ proto, že dále popsané fáze financování v sobě zahrnují vše, co dnešní svět startupům nabízí…s výjimkou bank a jejich úvěrů. Rozhodně banky nezavrhuji, ale než průměrný startup splní všechny jejich požadavky, tak už je z něj de facto dospělá firma a o těch budu psát až někdy jindy.

Dále popsané fáze jsou mým vlastním výtvorem, ale nezastírám, že jsem se inspiroval „dotkomáckými“ stránkami jako jsou Forbes, Entepreneur, Harbott a taky knihami jako je třeba Slicing Pie do Mike Moyera, kterou mimochodem po dohodě s autorem nechám příští rok přeložit do češtiny, protože je to opravu skvělá kniha o tom, jak správně rozdělit equitu ve startupu.

A teď konečně k hlavnímu tématu, tedy kde mohou startupisti získat kapitál. Vzhledem k tomu, že je fází dohromady sedm, rozdělil jsem po dohodě s redakcí článek na dvě části. Dnes tedy popíši fáze 1-3, příští týden pak fáze 4-7:

Fáze 1: Nápad

Tým: Vy
Způsob financování: Vaše úspory
Výnosy: žádné
Cíl fáze: Najít si správný tým

Nápad je skvělá věc, ale nemá vůbec žádnou hodnotu. Často se mne lidé ptají, jestli jim někdo jejich nápad při crowdfundingové kampani neukradne. A já jim klidně a s čistým svědomím odpovídám: „Je nás na světě přes sedm miliard, takže je velmi pravděpodobné, že ten samý nápad už měl někdo jiný. Nicméně teprve když dokážete svůj nápad uskutečnit, tak mu dodáte hodnotu. A to ne každý dokáže.“. Proto se nebojte investovat Vaše úspory jednak do přípravy vzorku/prototypu/ukázky a pak do několika piv s lidmi, kterým věříte a které byste si dokázali představit jako členy budoucího realizačního týmu.

Fáze 2: Koncept

Tým: Fáze 1 + spoluzakladatelé
Způsob financování: Vaše úspory a vklady spoluzakladatelů
Výnosy: žádné
Cíl fáze: Vytvořit 90% produkt

Dobře, tým máte a kromě Vašich úspor jste získali pro Váš nápad i práci, energii, úspory a další vstupy od zakládajícího týmu. Teď je tedy na čase pořádně zpracovat koncept. To znamená: připravit business plán (a to praktický,použitelný a prezentovatelný!) + připravit produkt + připravit (podle business plánu) obchodní kanály a marketing (mimochodem nezapomeňte, že má marketing 4P…tzn. není to pouze reklama). A ještě vysvětlení k těm „90%“. Ještě jsem neviděl žádný produkt, který by se po vstupu na trhu aspoň trochu neupravoval. Samozřejmě, musíte jít na trh s poctivě připraveným produktem, který má všechny náležitosti a spolehlivě plní očekávání zákazníků. Ale pokud byste měli s uvedením na trh čekat další měsíc kvůli tomu, že byste pro obal chtěli jiný odstín modré, tak zbytečně ztrácíte čas.

Fáze 3: Produkt

Tým: Fáze 2 + první zaměstnanci, dodavatelé, partneři, FFF
Způsob financování: Crowdfunding + Seed
Výnosy: žádné
Cíl fáze: Umístit produkt na trh a začít prodávat

Máte produkt, máte připraveny obchodní kanály a myslíte si, že máte dobře nastavený marketing. Je ideální čas si vyzkoušet celou věc nanečisto a to skrz crowdfundingovou kampaň. Ta Vám poslouží jako zdroj financí (mít tým a dělat marketing není úplně levné) a hlavně si vyzkoušíte, jak žhavá je vlastně po Vašem produktu poptávka a jestli Váš marketing skutečně funguje. Kromě toho má crowdfunding ještě jednu výhodu…tvoří PR a PR umí občas oslovit i větší investory. Prvním větším investorem je zpravidla tzv. „anděl“, tedy člověk, který má pár zbytečných milionů, spoustu zkušeností, chuť se o ně podělit a tím pádem je to tedy někdo, kdo by se Vám do týmu aspoň na čas hodil. Penězům, které Vám anděl poskytne se říká „Seed investice“.

Příští týden na Startupisti.cz najdete druhou část článku „Moderní financování startupů“, která se bude zabývat fázemi „4. Výnosy, rostoucí výnosy a ještě více rostoucí výnosy“, „5. Provozní zisk“, „6. Pozitivní Cash Flow“, 7. „Dospělá firma“. Pokud by Vás téma financování startupů obzvláště zajímalo případně byste chtěli diskutovat správný způsob dělení podílu v nově vznikající firmě, napište nám prosím Vaše otázky do diskuse pod článkem či na Facebooku.

Jiří Panuška
Jiří Panuška
redaktor Startupisti.cz, Co-founder Penězdroj.cz


David Rewenda
David Rewenda
majitel portálu Startupisti.cz


Podobné články
Nikola Motor Company - Tesla v "truck" segmentu
Pokud napodobování je nejvyšší formou lichotky, Elon Musk musí být velmi šťastný, když se dozví o nejnovějším startupu, slibující "elektrická ...
5 moudrých životních lekcí Billa Gatese
Většina lidí naší generace si může nechat pouze zdát o úspěchu, kterého dosáhl Bill Gates, zakladatel Microsoftu. A co je ...
9 světových značek, které začínaly jako armádní výrobky
Divili byste se, kolik světových značek má kořen v armádním prostředí. U některých můžeme historii značky vidět už v logu, ...
Multifunkční centrum na podporu podnikání otevřeno v Karviné!
Inspirace při realizaci byla čerpána z obdobného projektu, který již řadu let funguje ve Finském Oulu. Na první pohled oblasti ...