Vyzpovídali jsme Co-foundera Kamila Skramuského ze startupu Costlocker. Tento český startup sklízí velké úspěchy se svým propracovaným finančním nástrojem u nás i v zahraničí.
1. Můžete nám ve zkratce představit nástroj Costlocker?
Pomáháme lidem v agenturách lépe chápat, jak moc se jim finančně vyplácí každodenní práce. Díky Costlockeru mají detailní finanční pohled na projekty, klienty a lidi. Umíme zjistit, proč nejsou ziskovější a kde jim utíkají náklady.
2. Kdo je v současné době Vašim cílovým publikem? Formovalo se to nějak v průběhu zhruba 2 let od spuštění tohoto nástroje?
Majitelé agentur, které už nebaví evidovat a vyhodnocovat projekty v Excelu a kteří jsou zvyklí trackovat odpracovaný čas nebo vyplňovat timesheety. Na tohle jsme si přišli až poměrně nedávno. Původně jsme si mysleli, že Costlocker bude výhodný pro agenturu jakéhokoli typu a velikosti. Pak jsme ale přišli na to, že agentury do 5 lidí zatím ještě nemají potřebu detailně sledovat svůj finanční výkon a efektivitu. Naopak ty velké agentury zase potřebují all-in-one řešení (jednu aplikaci), které pokryje celé firemní workflow – od plánování kapacit až po vyhodnocení ziskovosti projektů.
3. Které další nástroje či služby vidíte jako Vaši přímou konkurenci?
Excelovské tabulky nebo Googlovské spreadsheety jsou jednoznačně našim největším konkurentem. Mezi online aplikacemi je pro nás největším konkurentem GetHarvest.com nebo Mavenlink.com.
4. Začátkem roku 2014 jste uvedli 400 klientů, kteří využívali Costlocker. Můžete prozradit aktuální číslo?
Od spuštění využilo Costlocker už více než 2.000 firem z celého světa. A to všechno bez marketingové podpory. S těmito čísly jsme spokojeni 🙂
5. Prozradíte nám rovněž výši Vašeho ročního obratu? Předpokládám, že vše bych našel ve Vašem nástroji, který denně využíváte i pro vlastní účely 🙂
Důležitý je pro nás růst a ten se nám daří. Pro tento rok jsme chtěli vyrůst o 200 % a máme slušně našlápnuto k tomu, abychom to splnili. K tomu jsme uzpůsobili i naši strategii. Dočasně jsme odstavili na druhou kolej zahraniční trhy a nyní se primárně zaměřujeme pouze na ČR/SK. Jakmile o nás bude vědět většina ČR/SK agentur, potom se opět vrhneme na zahraniční trhy. I proto se nám změnil poměr CZ/SK zákazníků vůči zahraničí, a to v poměru 80/20. Mezi naše ČR/SK klienty patří přední digitální agentury jako je Symbio, Bubble, Inspiro Solutions, Adexpres, Konektor Social, Mustard, Flow Media, Fragile Media, Volis International a mnoho dalších. Dokonce se nám začínají ozývat korporátní zákazníci. Aktuálně Costlocker používá například online tým v O2.
6. Kolik času průměrně denně tráví zaměstnanec prací s Costlockerem?
To se velmi liší od role, kterou má daný člověk ve firmě. Pokud jste například projektový manažer, potom jste v Costlockeru poměrně často. Zakládáte nové projekty, zadáváte nebo upravujete rozpočty, sami si trackujete čas a také sledujete finanční stav vašich projektů. Třeba kolik vám ještě zbývá rozpočtu na vašich projektech nebo který člověk v týmu už překročil hodiny a finančně tak generuje už jen náklady pro firmu. Pokud jste například designer, tak v Costlockeru pouze trackujete odpracovaný čas, takže se může stát, že do Costlockeru jdete jen jednou denně, když zpětně zapíšete, na čem jste pracoval. No a pak jsou tu majitelé firem, kteří Costlocker sledují primárně na týdenní nebo měsíční bázi a využívají ho při firemních poradách nad projekty a klienty.
7. V roce 2014 byla TRIAL verze na 75 dní, dnes je na pouhých 30? Co bylo podnětem k této změně?
Ověřili jsme si, že pokud začnete Costlocker používat, tak za 30 dní docela dobře víte, jestli je to nástroj, který Vám pomůže. A není třeba, abyste na to přicházel dalších 45 dní. Hodně tomu pomáhá i fakt, že uživatele během těch 30 dní osobně provázíme. Jednak jim Costlocker osobně představujeme buď přímo v jejich firmě nebo přes Skype. A následně jim pomáháme se správným nastavením Costlockeru, protože jedině tak budou mít k dispozici správná data, která jim pomohou při rozhodování a řízení firmy. A v neposlední řadě pomáháme i se zaškolením ostatních lidí ve firmě. Zrovna nedávno mi jeden klient říkal, že máme lepší klientský servis než Microsoft 🙂
8. Jaké další nástroje či služby si mohu momentálně napojit s Costlockerem?
Máme integraci s Basecampem, díky které nemusíte vytvářet projekty na obou místech. Navíc jakmile se v průběhu projektu cokoli změní, ihned je to reflektováno v Basecampu. Aktuálně finišujeme API, díky kterému si mohou sami klienti napojovat Costlocker na vstupu i na výstupu. Někteří klienti nám psali, že si chtějí Costlocker propojit se Slackem. RedMine nebo JIRA. Nebo někteří zase uvažují o tom, že si budou natahovat odpracované hodiny z vlastních time tracking nástrojů, protože je zajímá nákladovost odpracovaného času a tudíž ziskovost projektů. A napojovat se začneme aktivně i my. Costlocker chceme propojit s nástroji na projektové řízení a nebo plánování kapacit týmu. Costlocker se tak stane hubem, ve kterém budete mít lidi, klienty, projekty, rozpočty a všechny náklady spojené s lidmi a řežií firmy. A do tohoto hubu pak napojíte další aplikace, takže odpadne duplicita a změny na projektech v Costlockeru se pak automaticky přepíšou do dalších aplikací.
9. Data jsou aktuálně velmi probírané téma širokou veřejností. Mluví se o nekalé práci s daty, a co všechno vlastně umožňují tyto data “sběračům” vidět. Jaký na to máte názor? Nemůže Vám tato trendová vlna diskuze uškodit?
Když jsme spustili Costlocker, spousta lidí se na nás ptala na to, zda nezneužijeme jejich data pro svůj vlastní prospěch. Pokud bychom do celého projektu šli s tímto záměrem, velice brzy by se nám to vrátilo. Toto pravidlo platí pro jakéhokoli „sběrače“ dat. Dříve nebo později to vyplave na povrch. Pro nás je důležité mít spokojeného zákazníka, který bude za naši službu platit, protože mu to pomáhá lépe řidit svoji firmu. A když nám věří agentura jako je Symbio, který je největším konkurentem 2FRESH, není to dostatečný důkaz? 🙂 Pro nás ano a protože jim Costlocker pomáhá, nechává u nás Symbio několik stovek dolarů měsíčně. A ještě jedna věc. Costlocker má certifikaci OWASP od firmy Citadelo, která nám pomohla s maximálním zabezpečím dat. Borci z Citadelo dělali několik týdnů automatické a ruční hackerské útoky, díky kterým jsme aplikaci bezpečnostně ošetřili.
10. Kde vidíte Costlocker za 5 let?
Do budoucna chceme Costlocker pozicovat do business inteligence nástroje. Jinak řečeno, chceme začít sledovat souvislosti mezi jednotlivými daty a analyzovat finanční trendy. Uvedu příklad. Příští rok chcete zvýšit obrat o 5 milionů a my Vám řekneme, co pro to musíte udělat. Spočítáme Vám, kolik hodin jednotlivých lidí musíte navíc prodat každý měsíc. Takže například designera Jirku musíte prodat o 20 hodin více za měsíc, když to u analytika Pepy to budou jen o 4 hodiny měsíčně navíc. A tyhle dodatečné hodiny se budou navíc lišit v jednotlivých měsících, protože známe vaše finanční trendy z loňského roku. A do toho všeho chceme dostat prvky gamifikace, aby plnění takového plánu byla aspoň trochu sranda 🙂 A také čím dál více uvažujeme o osobních konzultacích. Už dnes po nás někteří klienti chtějí, abychom jim jednou za čas detailně analyzovali jejich data, abychom jim řekli, co mohou udělat pro to, aby byli ziskovější. To je samozřejmě podmíněno tím, že nám sami dají přístup do jejich účtu. A poslední věc, o které uvažujeme, je, že začneme benchmarkovat Vaše data s anonymním průměrem segmentu. Jinak řečeno, pokud nám dáte svolení, potom vám řekneme, jestli je vaše 30% ziskovost hodně nebo málo vůči anonymnímu průměru ostatních agentur.
Nástroj Costlocker si můžete vyzkoušet zdarma na 3O dní ZDE.