STRV dnes patří mezi ty české firmy, kterým se podařilo dostat na americký trh a zároveň tam být úspěšnými. Jejich měsíční obrat se v současnosti pohybuje okolo $600 000 a mimo klientskou práci se pouští i do svých vlastních projektů. My jsme se na vše zeptali spoluzakladatele STRV Luba Smida.
1. Můžeš nám představit STRV?
STRV je softwarovou společností, která se zaměřuje na vývoj mobilních a webových aplikací. Působíme především na americkém trhu, kde jsou našimi hlavními zákazníky startupy, kterým pomáháme vytvářet a vyvíjet super produkty, které pomohou nastartovat jejich podnikání na globální úrovni. Ačkoliv působíme pro americké klienty, hlavní část společnosti se náchází v Praze, kde se snažíme budovat tým šikovných lidí. V současné době máme na 100 lidí v STRV, kdy se jedná o vývojářský talent nejenom z České republiky, ale také dalších států, jako je Albánie, Itálie, Costa Rica, Německo, Rusko a z mnoha dalších.
2. Mimo agenturní věci rozjíždíte i své vlastní. Jedním z nich je Lavendr, což je seznamovací aplikace výhradně pro gaye. Co vás vedlo k nastartování tohoto typu projektu?
Dělat vlastní projekty je samozřejmě něco, co nás opravdu hodně baví kromě práce pro naše klienty. V minulosti jsme si mysleli, že vlastní projekty budou hlavním podnikáním STRV, ale dnes vidíme, že umíme skloubit jak zakázkový vývoj, tak i vlastní projekty, a to jak lokální, tak i globální. Máme možnost pracovat na stovkách zakázkových projektech, ze kterých se postupně učíme. To nejlepší, co jsme se naučili, se tak dnes snažíme promítnout do vlastních projektů, jako je právě Lavendr. Před Lavendrem jsme dělali hodně jiných dating aplikací a i jednu vlastní, která se jmenovala The Game. Věděli jsme, jak na to, a viděli jsme díru na trhu, kde by se nám mohlo zadařit, tak jsme do toho šli. Mimo Lavendru máme také službu na rozvoz jídla Ordr, která působí v Praze. Tu jsme založili, protože jsme měli neustále hlad a nechtělo se nám čekat na tradiční rozvozové služby, tak jsme vytvořili službu, která nám doveze jídlo průměrně za 7 minut.
3. Kolik dnes aktivních uživatelů využívá aplikaci Lavendr?
V současné době máme na Lavendru přes 100 tisíc registrovaných uživatelů. Pracujeme na tom, abychom nezůstali u tohoto čísla a rostli jsme ještě rychleji, takže tzv. growthhackingem se snažíme dělat “psí kusy” abychom to pořádně rozjeli.
4. Na čem tento projekt v současnosti monetizuje?
Máme v aplikací prémiové subscription, v rámci kterého jsou dostupné pokročilé funkce pro uživatele, kteří aplikaci používají často. Na začátku jsme tam měli monetizaci úplně zbytečně, protože uživatelé o ni neměli zájem. Ovšem s růstem aktivních uživatelů je monetizační systém stále více důležitým faktorem aplikace.
5. Jaký největší rozdíl vidíš mezi americkým a českým trhem?
Americký trh “nemá limity”, tedy alespoň ne ty, které známe my v Evropě. Produkty i služby se tam dají daleko lépe škálovat, všichni mluví stejným jazykem, kupují stejné věci, mají stejnou nebo alespoň podobnou kulturu, atd… Celkově je jiný přístup firem k trhu mobilního a webového vývoje. I velké korporáty mají zájem inovovat trh a startují vlastní startupy. Také se nehraje na komplikovaná výběrová řízení – “Máš super reference? Pak tě bereme.”
6. Dnes zaměstnáváte přes 100 lidí a máte 1 pobočku v Praze a 3 pobočky po USA. Není to pro mladé lidi jako vy velké břemeno?
Jestli je to velké břemeno pro nás, tak by to dle mého názoru bylo i pro kohokoliv staršího. Já se na to spíš koukám jako na velkou zodpovědnost a důvěru lidí, co pro nás pracují. Nesmírně si toho vážím a motivuje mě to, abych dál posouval i sám sebe, když vidím, jak se rozvíjejí lidé okolo mě. Aktivně hledáme další lidi, co se k nám připojí. Například brzy otevřeme novou pobočku v Brně, takže se toho nebojíme.
7. STRV je dnes čím dál tím více známější. Využíváte nějaký marketing? Nebo je dnes pro vás největší reklamou doporučení?
Čím víc nás je, tím víc se o nás mluví :). Snažíme se být na trhu co nejvíce vidět. Účastníme se velké řady akcí, stejně tak celou řadu pořádáme sami. Spustili jsme například sérii akcí Silicon Valley Insights, na které jednou měsíčně přivážíme zajímavé speakry z technologického businessu. Pro developery pořádáme edukativní workshopy Developer Meetupy a jednou za čas děláme také hackathony. To vidíme jako nejlepší cestu, jak zůstat v neustálem kontaktu s komunitou, a také jak jí dát něco zpět.
8. Jaká vlastnost ti pomáhá, býti v životě úspěšným?
Když bych měl vybrat jen jednu, tak řeknu upřímnost. Snažím se říkat věci tak´, jak jsou a ne je manipulovat. Ne každý to tak má a snaží se prodat za každou cenu. Naše hodnoty jsou postavené trochu jinak a snažíme se fungovat naprosto transparentně.
9. Vyber prosím tři české startupy, které tě v poslední době zaujaly a proč?
Skypicker – ačkoliv kluky moc neznám, tak to vypadá, že to vzali za správný konec a daří se jim.
Twisto – super služba, zatím tedy ne moc integrovaná tam, kde nakupuji, ale funguje perfektně.
Angee – asi nejzajímavějsí HW startup u nás v tuhle chvíli, dělat HW je zatraceně těžký, tak to budu pečlivě sledovat.
10. Kde vidíš STRV za 5 let?
Takhle daleko se nedíváme, IT resp. odvětví technologií se posouvá tak rychle, že na to co bude za 5 let “moc nemyslíme”. Samozřejmě se snažíme budovat něco, co tu bude dlouhodobě, takže máme nějaké plány a vize, ale většina našeho soustředění směřuje do následujících dvou let. V Česku máme cíl celkem jasně vymezený – chceme být nejlepší českou IT firmou. Tím slovem “nejlepší” myslím to, že budeme mít ty nejlepší odborníky nejen z naší země, ale z celé Evropy. Na americké straně to je potom vybudování silného brandu, který nám tam dnes chybí. Chceme, aby STRV byla firma, kterou bude znát každý startupista a investor v Silicon Valley. Již dnes tam máme pár dobrých kontaktů a referencí, takže je na čem stavět.