Poznej Prahu očima lidí bez domova

Jak poznat Prahu jinýma očima, a vystoupit tak ze zažitého stereotypu poznávání města? To nám přináší velice zajímavý projekt Pragulic.

1. Kdo, nebo co stojí za prvotním impulzem, který byl podstatný pro vznik tohoto sociálního projektu?

V roce 2012 se v Praze konala soutěž Social Impact Award, kterou pořádal Impact HUB Praha (tehdy jen HUB Praha) V té době jsme byli tři spolužáci, které nějakým způsobem zajímal koncept sociálního podnikání. Soutěž SIA nás pak v podstatě inspirovala k tomu, abychom přemýšleli nad možným nápadem, který by se v oblasti sociálního podnikání dal realizovat. No a napadlo nás to, že by lidé bez domova, jakožto znalci města (tedy prostředí, ve kterém se pohybují), mohli ukazovat lidem svět svýma očima. Nápad tak vznikl poměrně náhodou na základě diskuse o městě, prostoru.

2. Co vše nám projekt Pragulic nabízí?

Primárně se jedná o prohlídky města s bezdomovcem, respektive s člověkem, který má určitou zkušenost s životem na ulici. Zájemci tak mají naprosto jedinečnou možnost poznat město jiným způsobem a částečně nahlédnout do života lidí bez domova. Což, jak dnes vidíme ze zpětné vazby zákazníků, je pro ně, řekněme velmi „přitažlivé“. Dle zákazníků se jedná o bezpečnou cestu, jak toto prostředí poznat. Mimo prohlídky nabízíme i další programy: homeless experience či 24 hodin na ulici. Jsou to programy, kdy si lidé pod vedením našich průvodců mohou vyzkoušet den na ulici nebo do problematiky bezdomovectví více zaplout. V nedávné době jsme například vařili polévku pod vedením naší průvodkyně se studenty ze zahraničí, přednášeli jsme jim a podobně. Zároveň občas přednášíme my či naši průvodci na školách, lidé si mohou zakoupit také dárkové poukazy na prohlídky, třeba jako dárek na Vánoce.

3. Jelikož je z projektu jasné, že jde o sociální startup, co je Vaším hlavním cílem?

My se spíše vnímáme a prezentujeme jako sociální podnik. Naši cílem je dělat dobrou službu a přispívat tak k řešení velkého společenskou problému, kterým je bezdomovectví. To je základ, který sebou samozřejmě nese i další přesahy. Víme, že sami bezdomovectví nevymýtíme, můžeme k tomu ale přispět, ukázat fungujíc model a bourat zažité stereotypy o lidech bez domova. Něco jako: “My je zaměstnáváme a funguje to. Pojďte to taky někdo zkusit, neopovrhujte lidmi na ulici.” Já vždycky říkám, že všichni lidé jsou v první řadě právě lidmi. A je jedno, jestli žijí na ulici, nebo utíkají před režimem. Kastování ve smyslu: vyšší sorta, bezdomovci, dělnická třída nebo třeba uprchlíci je podle mě trochu zcestná. Všichni jsme stejní lidé.

4. Jak velký tým stojí za celým projektem?

Momentálně jsme dva spoluzakladatelé, kteří projekt řídíme. Máme 8 průvodců, externí psycholožku, účetní a desítky tlumočníků dobrovolníků. Dnes se postupně rozrůstáme do dalších měst, takže rodina Pragulic roste.

5. Aktuálně se projekt týká hlavně Prahy, na webových stránkách se ovšem dozvíme, že je možně zajistit prohlídku také v Olomouci a Českých Budějovicích? Dle čeho vybíráte města ? A kam míříte v dalších měsících?

Spíše si ta města vybírají nás. Když nás osloví a my usoudíme, že by to mohlo dávat smysl a rozumíme si s týmem, pak tu myšlenku posuneme dále. Roste tím dopad, chcete-li, impact naší činnosti. A to je v případě sociálního podnikání, dle mého, důležité. Máme nějaké vize, kde by se prohlídky mohly rozšířit, takže uvidíme. Samozřejmě se podobný koncept nedá realizovat všude. I v Budějovicích a Olomouci je ten model přizpůsoben místním podmínkám.

6. Má tento projekt také globální ambice?

Globálně podobné prohlídky již existují. Za poslední dobu vzniklo opravdu hodně projektů, někde je zem stále ještě neoraná. Hodně větších evropských měst už podobné prohlídky má. Model je určitě globálně přenositelný. Je to dobře i špatně. Špatně zejména proto, že bezdomovectví je opravdu všude a je to velký problém.

7. Dle jakých kritérií vybíráte lidi bez domova, které takto zaměstnáváte?

Byť to zní zvláštně, musejí mít zkušenost s bezdomovectvím. Musejí být otevření a schopní o daném problému i svém osudu mluvit před lidmi. Samozřejmě musejí splňovat základní kritéria pro výkon práce, jako v každém jiném zaměstnání: chodit včas, slušně oblečen apod. Samozřejmě řešíme i věci jako drogy, alkohol apod.

8. Jaké byly prvotní reakce a zájem o tuto službu?

Prvotní reakce byly různé. Naši blízcí možná trochu kouleli očima. Bylo to nejisté, my jsme ale šli za tou představou. Na straně průvodců byl zájem velký a lidé začli na prohlídky chodit od spuštění.

9. Jaký zaznamenáváte progres oblíbenosti ve společnosti od počátku po dnešek?

Prohlídky se uchytili v podstatě hned. Začínali jsme na jednotlivcích, postupně počet zákazníků narůstal a stále roste. Dnes jsou to stovky zákazníků měsíčně.

10. Jakým způsobem zaštiťujete projekt finančně? Popřípadě na čem monetizuje?

Primárním zdrojem příjmů jsou tržby z prohlídek. Naše služba je placená, každý zákazník za prohlídku platí. Průvodci jsou našimi zaměstnanci, dostávají stabilní mzdu. Je to jako ve firmě. Vyhráli jsme také některé mezinárodní i národní soutěže. Ty taky posloužily jako určitý zdroj příjmů. Jsou to spíš takové bonusy. Nicméně projekt žije z prodaných vstupů na prohlídky. Nikdy jsme například nečerpali dotace ani granty, což si hodně lidí myslí. Vlastně je takový předpoklad. Děláte něco “sociálního”, čerpáte na to dotace. To je takové zažité pravidlo a lidi to vlastně předpokládají.

11. Co přesně si můžeme jako zájemci představit pod pojmem zážitkové aktivity? V čem je to rozdílné od obyčejné prohlídky s průvodcem?

Nemám úplně rád tyhle pojmy jako zážitková gastronomie, pobyty a podobně. Absolvování našich prohlídek je určitě zážitek. Ale není to zoo ani adrenalinový skok padákem. Snažíme se nabízet dobrou službu. Jedná se samozřejmě o neotřelý způsob poznání města, míst či některých zapadlejších částí. Nevodíme lidi ke klasickým historickým památkám, a pokud kolem nich vede trasa prohlídky, pak se spíše dozvíte, jaké to je zde přespávat, než z jakého století daná pamětihodnost pochází. Máme však i průvodce, kteří mixují faktický výklad s vlastními zkušenostmi. Každá prohlídka = osobitý průvodce = osobní a jedinečný příběh. Je to zážitek, ale nejsme zážitková agentura a vše děláme v mezích bezpečnosti a respektu.

12. Je některý z průvodců u klientů upřednostňován?

Určitě ne námi. Jsou průvodci, kteří mají prohlídek více, to ale záleží na poptávce a atraktivitě tématu. Ke všem ale přistupujeme stejně. Jsme přátelé a snažíme se prohlídky rozumně distribuovat. Samozřejmě když víme, že by si někdo potřeboval vydělat, protože je v tísní, tak jsme schopni jej upřednostnit a pomoci. Pro některé průvodce je pak průvodcování hlavním zdrojem příjmů, pro některé nikoli.

13. Váš projekt vyhrál národní kolo soutěže Central European Startup Awards (CESA) v letošní nové kategorii Best Social Impact Startup – startup s nejlepším sociálním dopadem. Co to pro Vás znamená?

Každý podobných úspěch je oceněním naší práce. A snad i zárukou toho, že věc děláme správně a má smysl. Určitě tím roste kredibilita celého projektu. Zároveň se o nás mohou dozvědět i další lidé. Ocenění, zejména ze zahraniční, jsou důležitá. Neděláme to však proto, abychom je sbírali. Je fakt, že dnes již několik úspěchů ze soutěží máme, ale myslím, že nikdo z nás by před třemi lety nečekal, že jich bude tolik. Jsme za ně samozřejmě rádi a je dobře, že podobné soutěže existují.

14. Na co se můžeme těšit například v následujícím roce? Čím nás Pragulic může překvapit? Budete bojovat i na dalších soutěžích?

Nějaká soutěž se asi najde. Uvidíme, ono to může vypadat tak, že si ty soutěže plánujeme a čekáme na ně. Tak to vážně není, když vidíme příležitost, tak to zkusíme, ale rozhodně se na soutěže nekoncentrujeme. Čeká nás to, že rosteme, takže jsme zvědaví, jak se prohlídky ujmou v dalších městech a možná se objeví některá další. Chtěli bychom nabrat nějaké další průvodce do Prahy a stále se objevují dílčí nové věci, spolupráce či miniprojekty. Chceme udržet nastolený trend v Praze, stále je před námi spoustu možností v zacílení na různé segmenty trhu: turisté z různých destinací, spolupráce s ubytovacími zařízeními, školy a podobně. Bylo by fajn zaměstnat více průvodců, mít větší dopad a realizovat i další dílčí projekty. Nemusí zůstat jen u prohlídek, ty však budou vždy tvořit základ naší činnosti.


David Rewenda
David Rewenda
majitel portálu Startupisti.cz


Podobné články
Jiří Diblík - začal ve dvanácti
Nedávno jsme psali o aplikaci ToGo (zde). Dnes přinášíme rozhovor s Jirkou Diblíkem, který stojí za tímto nápadem. Jste velmi mladý ...
Sliders.cz: nadějný nováček mezi hudebními přehrávači
Autorem nápadu a zároveň výhercem ceny hlavního partnera je student informatiky na VŠB – Technické univerzitě Ostrava Viktor Nawrath. Dlouho ...
André Dravecký: ShipVio se stane významným hráčem na poli logistiky a přepravy zásilek
Přímo na jednom workshopu GISTinUP jsme se potkali se zakladetalem startupu ShipVio a udělali rozhovor. A o kom že to ...
"Místo aby stát podnikatelům pomáhal, staví jim do cesty překážky"
"Místo aby stát podnikatelům pomáhal, staví jim do cesty překážky" říká Jakub Domitra, výkonný ředitel projektu iq STARTUP O tomto projektu ...